
Jak manipulują nami sklepy i galerie handlowe? Warto wiedzieć!
Jak manipulują nami sklepy i galerie handlowe? Warto wiedzieć!
Wyprzedaż, super oferta
Jest to najbardziej chwytliwe słowo, które przyciąga klientów. Sklepy z takimi hasłami dają nam nadzieję na zaoszczędzenie pieniędzy i skorzystanie z okazji. Często produkty oznaczone tym hasłem okazują się dużo droższe niż wcześniej.
Towary na półkach
Zazwyczaj produkty droższe i te, których sklep chce się szybko pozbyć, układane są na wysokości naszych oczu i rąk, a tańsze są na najniższych półkach.
Darmowy podarunek przy wejściu
Otrzymując taki prezent od razu obdarzamy taki sklep sympatią oraz mamy na jego temat lepszą opinię.
Muzyka i klimat
Muzyka stonowana i powolna puszczana jest po to, aby spowolnić klienta, który bez pośpiechu i spokojnie może spacerować między alejkami i rozglądać się po produktach. Natomiast muzyka dynamiczna ma mobilizować klienta do podejmowania szybkich decyzji.
Produkty przy kasach
Są to sprytnie poukładane produkty, po które klient ma sięgać, kiedy czeka cierpliwie w kolejce do kasy. Zazwyczaj w tych miejscach poukładane są rzeczy drobne, które często przydają się w życiu codziennym. Właśnie dlatego w sklepach jest zazwyczaj otwartych tyle kas, aby zawsze były przy nich kolejki.
Wielkość koszyków
Koszyki zawsze są głębokie i duże, a koszyki na rękę są mało poręczne i męczące. Dlatego klient, który idzie na zakupy bierze zazwyczaj większy koszy, żeby „wszystko się zmieściło”, ale zazwyczaj zamiast kupić tylko te produkty po które przyszedł, kupi o wiele więcej.
Kolorystyka
Jest to kolejny element manipulacji. Kolorystyka wpływa na nasz nastrój, a co za tym idzie – na nasze zakupy. Nie od dzisiaj wiadomo, że czerwona kolorystyka powoduje, że szybciej kupujemy produkty i mniej czasu poświęcamy na rozważanie. Sprzyja to kupowaniu większej ilości mało wartościowych produktów, na których nam w ogóle nie zależy.

